Hei på dere!
I PedIKT skulle vi lese et kapittel fra Ola Erstads bok "Digital kompetanse - en innføring".
Kapittel 5 heter "Hva er digital kompetanse".
Ola Erstad tar for seg begrepet "digital kompetanse" med mål å klargjøre betegnelsen for framtidig bruk. Han har et hovedskille mellom kvalifikasjoner og kompetanse, der kompetanse er knyttet til utfordringer, læring og utvikling. Kompetanse er ikke det samme som ferdigheter, men fokuset har likevel vært på ferdigheter, både hos elever og lærere. Dette syns jeg er et viktig moment i kapitlet, nemlig at lærere er blitt kurset i ferdigheter: LærerIKT, Datakortet og fagrelatert programvare. Erstad sier at den fagdidaktiske digitale kompetanse, som handler om når og hvordan teknologien kan anvendes i pedagogoske sammenhenger, den tilegner lærerne seg gjennom den pedagogiske praksisen (s. 138). Det er viktig å huske det, i en tid da mange lærere føler frustrasjon over de krav som samfunnet og læreplaner stiller. IKT i skolen som felt er enda forholdsvis nytt, og lærere må utvikle sin kompetanse gjennom sin praksis.
Men det samme gjelder elevene, og det er viktig at de får produsere noe selv, og prøve ut ulike verktøy. Elevutsagn i kapitlet understreker at elever syns de lærer mye av å jobbe selvstendig gjennom f.eks. prosjektarbeid.
Det andre momentet som jeg syns er viktig i kapitlet, er temaet "IKT og læringsstrategier". Elever må i større grad en før "lære seg å lære". Forskning viser at elever sliter med å skape ny kunnskap gjennom samarbeid og læringsplattformer. To kanadiske forskere hevder at nettopp elevenes læringsstartegier blir hovedutfordringen ved bruk av IKT i undervisningen.
Begreper jeg vil huske
1. "Reading the world", som handler om dekoding av informasjon, og "writing the world", som sier noe om vår evne til å kommunisere med omgivelsene med et mangfold av kommunikasjonsformer.
2. Digital dannelse, der Erstad bruker Lars Løvlies begrep teknokulturell danning: et grensesnitt mellom selvet og kulturen.
God natt, alle sammen!
I PedIKT skulle vi lese et kapittel fra Ola Erstads bok "Digital kompetanse - en innføring".
Kapittel 5 heter "Hva er digital kompetanse".
Ola Erstad tar for seg begrepet "digital kompetanse" med mål å klargjøre betegnelsen for framtidig bruk. Han har et hovedskille mellom kvalifikasjoner og kompetanse, der kompetanse er knyttet til utfordringer, læring og utvikling. Kompetanse er ikke det samme som ferdigheter, men fokuset har likevel vært på ferdigheter, både hos elever og lærere. Dette syns jeg er et viktig moment i kapitlet, nemlig at lærere er blitt kurset i ferdigheter: LærerIKT, Datakortet og fagrelatert programvare. Erstad sier at den fagdidaktiske digitale kompetanse, som handler om når og hvordan teknologien kan anvendes i pedagogoske sammenhenger, den tilegner lærerne seg gjennom den pedagogiske praksisen (s. 138). Det er viktig å huske det, i en tid da mange lærere føler frustrasjon over de krav som samfunnet og læreplaner stiller. IKT i skolen som felt er enda forholdsvis nytt, og lærere må utvikle sin kompetanse gjennom sin praksis.
Men det samme gjelder elevene, og det er viktig at de får produsere noe selv, og prøve ut ulike verktøy. Elevutsagn i kapitlet understreker at elever syns de lærer mye av å jobbe selvstendig gjennom f.eks. prosjektarbeid.
Det andre momentet som jeg syns er viktig i kapitlet, er temaet "IKT og læringsstrategier". Elever må i større grad en før "lære seg å lære". Forskning viser at elever sliter med å skape ny kunnskap gjennom samarbeid og læringsplattformer. To kanadiske forskere hevder at nettopp elevenes læringsstartegier blir hovedutfordringen ved bruk av IKT i undervisningen.
Begreper jeg vil huske
1. "Reading the world", som handler om dekoding av informasjon, og "writing the world", som sier noe om vår evne til å kommunisere med omgivelsene med et mangfold av kommunikasjonsformer.
2. Digital dannelse, der Erstad bruker Lars Løvlies begrep teknokulturell danning: et grensesnitt mellom selvet og kulturen.
God natt, alle sammen!
4 Comments:
Gode utdrag! Interessante refleksjoner! Ja, kompetanse-begrepet er interessant - ferdigheter + kunnskap + et metaperspektiv på dette?
Hildegunn
By
Hildegunn, at 1:32 AM
Hei og hopp.
Det har vært mye rot og frem og tilbake med denne kommenteringa, men jeg har nå funnet ut at jeg skulle ha kommentert denne så derfor...
Jeg synes du har tatt tak i to viktige aspekt ved kapittelet til Erstad. Skillet mellom ferdigheter og kompetanse. Selv om dette er to ulike ting så er de vel gjensidig avhengig av hverandre?
Ellers er jeg også med på at elevenes læringsstrategier er noe vi må være mer bevisst på ved bruk av IKT. Det er fort gjort å gå seg vill i verktøyet og miste fokuset på målet som er kunnskapen.
By
Voff!, at 4:00 AM
Jeg synes også at det med kompetanse og ferdigheter er et interessant tema, men egentlig også noe som er vanskelig å sette fingeren på. jeg kan ikke tenke det ene uten det andre. Kompetanse er det nå i fag, IKT eller sying er vel noe som gir oss trygghet over at dette her problemet kan vi løse og kanskje bedre enn andre. Ferdighetene derimot er noe vi har lært men ennå ikke behersker. nei dette her ble litt for forvirrende!
Det med at læringsstrategier er viktig å ha med er jeg også enig med deg i. Det er ting som jeg som lærer og student ikke makter selv men ville så gjerne!
Og til slutt hadde du funnet interessante begreper å ta med deg. De var i all sin teknologiske ordknapphet allikevel poetiske.
By
pedagogen, at 4:53 PM
Jeg synes også det er interessant at Erstad påpeker at kompetanse er mer enn ferdigheter. Du har reflektert godt rundt teksten.
By
marit viktoria, at 10:58 AM
Post a Comment
<< Home