Mappeoppgaven i ”PedIKT” 07/08
Tema: Digitale mapper som læringsredskap og vurderingsredskap.
Forslag til problemstilling: Hvordan kan digitale mapper brukes til å differensiere undervisningen i vg1 Matematikk naturbruk?
Hvorfor? Jeg underviser matematikk ved en landbruksskole, og har både yrkesfagmatematikken på vg1 og fordypning i matematikk (R1) på vg2. Å undervise på så ulike nivå er en utfordring. Elevene på vg2 har selv valgt å fordype seg i matematikk, og nivået er jevnt i gruppa. Elevene på vg1 er derimot svært spredt mht. faglig nivå, og det er en stor utfordring. Der vil jeg prøve ut mapper som et pedagogisk verktøy.
I høst har jeg via en kollega fått mer innblikk i ”Oppgave” og "Test"-verktøyet på It’s learning, selv om jeg har brukt det sporadisk tidligere, og spesielt ser jeg at det automatisk genererer dokumentasjon på hva elevene har levert. Digitale mapper kan være et godt læringsredskap hvis de brukes på en god måte, og også et vurderingsredskap. Jeg er først og fremst interessert i å bruke det til å differensiere læringsaktivitetene for elevene, med utgangspunkt i bedre læring for alle.
Jeg vil bruke kilder som Hildegunn har foreslått pluss noen flere kilder fra internett (UiO).
Er jo så sent ute i forhold til frister, så jeg forventer ikke respons, men hvis noen har tid og lyst, så vil jeg gjerne ha innspill!
På samlinga til helga er digitale mapper et tema, så det gleder jeg meg til.
Ha en fin kveld alle sammen :)
Tema: Digitale mapper som læringsredskap og vurderingsredskap.
Forslag til problemstilling: Hvordan kan digitale mapper brukes til å differensiere undervisningen i vg1 Matematikk naturbruk?
Hvorfor? Jeg underviser matematikk ved en landbruksskole, og har både yrkesfagmatematikken på vg1 og fordypning i matematikk (R1) på vg2. Å undervise på så ulike nivå er en utfordring. Elevene på vg2 har selv valgt å fordype seg i matematikk, og nivået er jevnt i gruppa. Elevene på vg1 er derimot svært spredt mht. faglig nivå, og det er en stor utfordring. Der vil jeg prøve ut mapper som et pedagogisk verktøy.
I høst har jeg via en kollega fått mer innblikk i ”Oppgave” og "Test"-verktøyet på It’s learning, selv om jeg har brukt det sporadisk tidligere, og spesielt ser jeg at det automatisk genererer dokumentasjon på hva elevene har levert. Digitale mapper kan være et godt læringsredskap hvis de brukes på en god måte, og også et vurderingsredskap. Jeg er først og fremst interessert i å bruke det til å differensiere læringsaktivitetene for elevene, med utgangspunkt i bedre læring for alle.
Jeg vil bruke kilder som Hildegunn har foreslått pluss noen flere kilder fra internett (UiO).
Er jo så sent ute i forhold til frister, så jeg forventer ikke respons, men hvis noen har tid og lyst, så vil jeg gjerne ha innspill!
På samlinga til helga er digitale mapper et tema, så det gleder jeg meg til.
Ha en fin kveld alle sammen :)
3 Comments:
This comment has been removed by the author.
By
pedagogen, at 2:00 AM
Hei!
Det er merkelig for meg å lese at du føler å ha overtrått alle tidsfrister og at du er forsinket. Det gjør faktisk godt å lese at også andre strever. Mine tidsfrister har sprengt seg for lenge siden, men jeg gir ikke opp kommer bare litt slengrende etter som en standhaftig snegle.
Mine kommentarer er sikkert forsinket men kansjke får du nytte av dem allikevel.
Har lest meg inn i temaet litt og gjort mine tanker om digitale mapper.
Det er interessant som Hildegunn snakket om sist - forsjkellen på digitale mapper og mapper som ligger på classfronter. For oss som ikke har brukt mapper i undervisningen i særlig grad er det allerede et stor steg fram å bli kjent med mappeundervisning generelt. Det innebærerer jo så mye nytt: nye vurderingsformer, arbeidsmåter, autoritetsforhold osv. Og etter mitt syn er det vanskelig å ta stilling til det om mappene vi bruker er i virkelighet digitale mapper (slike som ikke lar seg printe ut ifølge Hildegunn) eller bare "vanlige mapper" som vi kan ha en papirkopi av.
Ordet mappevurdering brukes mye i skolesammenheng, her noen interessante lenker (http://www.ub.uit.no/munin/handle/10037/349 og https://bora.uib.no/handle/1956/18129) men i sammenheng med høyere utdannelse brukes gjerne ordet "digital kompetanse". Er det forskjellige ting man snakker om da? Hildegunn snakket ikke om den nye rollen som lærer får når man "underviser i mapper" bare om det digitale aspektet som om vi kunne denne metoden fra mange års praksis!
Det virker som om du skal skrive om mappevurdering som metode og om dens muligheter i matte. Det blir interessant og krevende.
By
pedagogen, at 2:33 AM
This comment has been removed by the author.
By
pedagogen, at 2:42 AM
Post a Comment
<< Home